Roots

  • Channah

    “Naarmate je ouder wordt krijg je steeds meer interesse in je geschiedenis en voorgeschiedenis, je roots,” hoor ik nogal eens zeggen. En als je afgaat op het aantal ouderen dat met genealogie bezig is lijkt dat te kloppen, hoewel ik denk dat die ouderen altijd al interesse in genealogie hebben gehad, maar na hun pensionering eindelijk de tijd hebben om er iets mee te doen.

    Zelf heb ik die behoeft niet zo, hoewel ik met heel veel plezier op het Stadsarchief van Amsterdam heb gewerkt, en dus bekend ben met paleografie en vele zoekmethoden,

    Maar vanmiddag was ik in Haarlem, en hoewel ik geboren en getogen Amsterdamse ben, en daar ook niet weg te branden ben, ligt daar toch een stukje van mijn ‘roots’. Via mijn vader dus, die in Ruigoord geboren en getogen is. En Ruigoord was voor winkels aangewezen op Haarlem. Maar mijn vader trouwde een Amsterdamse en ging in Amsterdam wonen. Toen wij in 1957 naar de nieuw gebouwde westelijke tuinsteden verhuisden waren Ruigoord en Haarlem meteen een stuk dichterbij. Dus werd er voor de niet alledaagse boodschappen toch minstens een keer per jaar met openbaar vervoer naar Haarlem gegaan.

    Ik was 2 jaar niet in Haarlem geweest, maar toen ik vanmiddag het station - o, dat station, dat alleen al - uit liep was ik weer ‘thuis’.

    Herkennen jullie dat?

  • Itheka

    Ja, dat herken ik heel goed! Al woon ik al meer dan de helft van mijn leven (46 jaar) in Aalsmeer, ik ben en blijf een Haarlemse mug!

  • axel

    Ik denk dat iedereen dat heeft in de stad van zijn roots.

  • Channah

    Ik had een ´missie´ in de Gierstraat, moest namelijk gespjes aanschaffen in een bepaalde maat, die hier te A. niet te vinden waren, en in de Gierstraat is een kleinvakwinkel. Maar ik vond ze al eerder, in de Kleine Houtstraat. Leuke winkel, met ook ouderwetsche pannensponsen, werkdoeken en dat soort spul. en een erg aardige meneer. Ik ga binnenkort weer, want ik zag dat er in het Frans Hals een interessante tentoonstelling is: Rineke Dijkstra. En dan wil ik een hele dag, lekker lunchen in dat café-restaurant met al die mooie lampen aan de Grote Markt, alle hofjes weer eens bekijken, die tentoonstelling natuurlijk, en aan het eind van de dag het terras van Brinkman, of bij slecht weer binnen, ook aan de Grote Markt. Eens kijken of ik een vriendin mee kan krijgen, gaat vast wel lukken!

  • Channah

    Nou, mijn echte roots liggen meer in Amsterdam dan in Haarlem. Ik ben geboren in Amsterdam, heb er altijd gewoond, ga zelfs nooit op vakantie, en wil er ook nooit vandaan. Zelfs niet om mijn stad voor Haarlem om te ruilen, hoe leuk het daar ook is! Terwijl ik praktisch nooit om nostalgische redenen h terugkeer naar de plekken waar ik te A. gewoond heb. En Haarlem moet wel van tijd tot tijd.

  • Itheka

    Bestaat die winkel in de Gierstraat nog steeds? Ik ben er vroeger vaak geweest. Een heerlijke zaak voor handwerksters, als het tenminste dezelfde is van bijna vijftig jaar geleden:)-D

  • Channah

    Nou, Itheka, ik moet zeggen dat ik er niet op gelet heb of die winkel er nog zit. Maar die winkel zit/zat er inderdaad al heel lang, want ik kan me herinneren dat ik er al met mijn tante Rie, die op Spaarndam woonde, naartoe ging toen ik daar eens logeerde, en dat is inderdaad bijna 50 jaar geleden. volgende keer dat ik in Haarlem ben zal ik goed opletten. ;)

  • Frederik D

    Roots? Die heten vroeger toch wortels? Ja, vroeger toen men nog Nederlands sprak. Als ik een echt Nederlands-talig boek lees, dan voel ik me weer thuis.

  • Channah

    Waarschijnlijk is het je ontgaan dat het Nederlands van oudsher vele leenwoorden kent. Bestudeer het boek ´Leenwoorden, de invloed van andere talen op het Nederlands´ van Nicoline van der Sijs maar eens.

  • CU

    Als je het Haarlemse station uitloopt, en je voelt dat als thuiskomen, kan ik daar inkomen. Je loopt dan zo het Kenauperk in.:D