meerkoeten

  • Itheka

    Ruim drie weken geleden is een meerkoetenpaartje een nest beginnen te bouwen in de sloot voor ons huis, een paar meter bij ons vandaan.

    Na een kleine week lagen er zes eieren in. Sinds maandag jl. zijn er twee eieren uitgekomen. Het is zo bijzonder om dat van dichtbij te zien. We staan zowat de hele dag met een verrekijker of een camera in onze handen. De twee kleintjes (de andere vier eieren zijn nog niet uit) hebben vanmiddag voor het eerst zelf in de sloot gezwommen. De vader en moeder zijn de hele dag bezig met broeden en voeden en met het nest. Ze blijven bezig met takken aandragen.

    Ik hoop dat grote vissen en reigers ze met rust laten.

  • Channah

    Leuk, Itheka!

    Hier zijn de eksters hun uitvliegende jongen aan het wijzen op het gevaar van katten door ze mee te nemen naar het gazen dak van mijn terrasje. Er is altijd wel één kat die de verleiding niet kan weerstaan en naar boven klimt. Waarop dan een waarschuwingskreet klinkt en ouder(s) en kind(eren) wegvliegen. Eksters zijn wel rovers, maar ik vind ze zo grappig.

  • Itheka

    Er is inmiddels heel wat gebeurd met het nest. Sinds een paar dagen is er een derde ei uitgekomen. Dus drie kleintjes, maar sinds vanmorgen nog maar twee. Vannacht veel lawaai gehoord in de sloot, waarschijnlijk een reiger die er één te pakken heeft gekregen.

    Vanmiddag zagen we de twee overgebleven kleintjes en drie eieren een tijd alleen in het nest liggen. Plotseling kwam er een grote meerkoet, (vader of moeder kan ik niet uit elkaar houden) en probeerde de jonkies uit het nest te duwen, maar dat lukte niet, ze kwamen steeds weer terug.

    Toen begon hij of zij heel hard te pikken en te bijten in één van de eieren, pakte het op (Ze kunnen zo'n ei helemaal in hun snavel nemen, had dat nooit eerder gezien) en zwom ermee naar het midden van de sloot en liet het los. Er kwam iets geels uit en toen verdween het onder water. Hetzelfde gebeurde met de andere twee eieren.

    Binnen een half uur was het nest leeg, de twee kleintjes waren weggezwommen.

    Ik ben benieuwd of ze nog terugkomen.

    Jammer, maar zo is de natuur.

  • Channah

    Tja, een reiger moet ook eten.

    Bijzonder dat de oudermeerkoet de jongen verjoeg. Waarschijnlijk om ze te beschermen. Nog meer bijzonder vind ik dat zij of hij een soort van abortus uitvoerde met de andere eieren. Mooi ook.

  • Itheka

    De eieren die ze in de sloot gooide waren volgens mij onbevrucht. In ieder geval zat er niets levends in.

  • Channah

    Hoe het ook zij, het blijft een wonder dat zo´n diertje precies weet wat het moet doen. Hoewel ik vind dat in geval van onbevruchte eieren die reiger de eieren wel had mogen nuttigen. ;)