Ik weet niet of jij zelf op Facebook zit maar de instellingen wat betreft privacy zijn vaak zeer onduidelijk. Bovendien heeft Merthe haar uitnodiging op 7 september na een paar uur al weer verwijderd toen bleek dat de uitnodiging openbaar was.
“ Merthe heeft het zogeheten ‘event’ vrijdag 7 september binnen een paar uur weer verwijderd. Volgens de uitleg van de ouders had een ‘vriend van een vriend’ in de tussentijd 500 mensen uitgenodigd. ”
“De verwijdering hielp niet, anderen maakten het event doelbewust opnieuw aan, nu onder de naam ‘Project X Haren’. Een van die online organisatoren is Jesse Hobson, die letterlijk aan de andere kant van de wereld woont.”
Daarna heeft Merthe zelfs contact opgenomen met die jongen in Nieuw Zeeland en gevraagd of hij het event wilde verwijderen maar dat weigerde hij.
En pas daarna is het uit de hand gelopen met meer dan 200.000 genodigden.
“ Hobson werd in de voorbije dagen niet door de autoriteiten van Haren gecontacteerd, wel door anderen, waaronder Merthe, die hem verzochten het event te verwijderen. Hij weigerde. ”Het leek me gewoon leuk, zo'n feest, een beetje lol trappen."
Hobson was er wel doelbewust op uit om herrie te veroorzaken.
“Op de event-pagina van Project X wordt gelinkt naar Merthe en een jongen met de toevoeging ”Dus deze mensen vragen mij terug te trekken, geen hahaha: kunt u eat shit“. Hobson bekent dat hij deze tekst er zelf op heeft gezet. ”Ik heb het vertaald via een web-service, maar toen was ik dronken.“ Hij grinnikt, zoals regelmatig tijdens het interview. ”
Ik vind dus dat je de schuld niet volledig bij Merthe kunt leggen.