Componist Simeon ten Holt (89) overleden

  • Frederik D

    Componist Simeon ten Holt (89) overleden

    http://media.nu.nl/m/m1nx45bau3sf_sqr256.jpg

    AMSTERDAM - In een Alkmaars ziekenhuis is de componist Simeon ten Holt (89) overleden.

    Foto: Colette Noël-Ten Holt

    Dat meldt de NOS zondag.

    Ten Holt is vooral bekend geworden door het Canto Ostinato dat hij in 1976 voltooide na een jarenlang schrijfproces. Het stuk is sindsdien uitgegroeid tot een van de bekendste werken uit de hedendaagse Nederlandse klassieke muziek.

    Ten Holt vertrok in 1949 na een studie bij de Bergense componist Jacob van Domselaer naar Parijs, om lessen te volgen van Arthur Honegger en Darius Milhaud. In 1954 keerde hij voorgoed terug naar Bergen.

    De componist stond bekend om zijn lange pianostukken die uren konden duren, tot wel een etmaal lang. Het was niet ongewoon dat diverse pianisten elkaar tijdens een uitvoering aflosten.

    —————————–

    http://www.youtube.com/watch?v=GPHo7r5CuZc

    Voor meer informatie:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Simeon_ten_Holt

    De volledige versie van het Canto Ostinato is wellicht:

    http://www.youtube.com/watch?v=nnsvwt0ZEVU&feature=related

  • Channah

    .

  • johan

    Fijn dat je het hier vermeld FD.

    Simeon Ten Holt ging zijn eigen weg en maakte met het Canto niet alleen een meesterwerk, maar doorbrak ook de cultuur van laboratoriumgeluiden die Nederlandse componisten bezigden.

    Het Canto Ostinato is een stuk wat je helemaal moet draaien om op je in te laten werken.

  • Channah

    .

  • johan

    Er was in de jaren zeventig een cultuur in Nederland van gesubsidieerde muziek. Een componist maakte een paar keer per jaar een muziekstuk met een lap tekst erbij wat de klanken betekenden. Er mocht geen melodie in voor komen, want dan behoefde de muziek geen subsidie. Die praktijk ging tot in de jaren 80 door en ergens in Nederland is een gebouw met een archief vol partituren die slechts één keer zijn uitgevoerd. Ik kende rond 1980 zo'n jonge componist. Maakte twee keer per jaar een stukje ondoorgrondelijke geluiden, kreeg daarvoor de rest van het jaar een uitkering en speelde daarnaast in een bandje, voor de echte muziek, zoals hij zelf zei.

    In de jaren 50 kreeg je in Duitsland de Darmstadtse School, onder leiding van componisten als Pierre Boulez ontstond er in WestEuropa een ijzeren bewind van twaalftoonsmuziek en iedereen die het in zijn hoofd haalde binnen de klassieke wereld muziek te maken waar melodie en harmonie in zat werd weggezet als fascist.

    De eerste die dit doorbrak was de toen al gevestigde componist Penderecki, met zijn vioolconcert uit 1976 en meer volgden.

    Overigens is er binnen die moderne stroming wel degelijk mooie muziek gemaakt. Zelf ben ik een liefhebber van Karl Heinz Stockhausen, maar diens muziek heeft altijd de Darmstadse dogma's ver achter zich gelaten.

  • Channah

    .

  • johan

    Die wijsheid haal ik uit jaren van interesse in klassieke muziek. Het beluisteren van muziek, interviews en artikelen die ik gelezen heb. Mensen die ik gekend heb.

    De Darmstadtse school heeft heel wat kapot gemaakt in de jaren zestig en zeventig. Het dogmatisme; componisten die maar atonaal gingen componeren om er bij te horen. Het is een kwalijke uitwas geweest van het subsidieren van scheppende kunst door ambtenaren en commissies. Ik weet niet of je het radioprogramma Musica Nova van Ton Hartsuiker nog kan herinneren, maar de bloedeloze cerebrale manier waarop daar de muze om zeep werd geholpen is in de huidige tijd niet voor te stellen.

    En zoals ik al zei: de groten wisten boven de dogma's uit te stijgen.

  • Channah

    .

  • johan

    Mag het morgen, ik ga nu slapen. Trust. :)

  • Frederik D

    Dank je voor je commentaar.

    Ik kende de componist niet. Maar ik vond toen ik over zijn overlijden las, dat hij enige aandacht verdiende.