Componist Simeon ten Holt (89) overleden

• Frederik D

Ik hou van Alban Berg, zeg maar een directe leerling van Schönberg.

———————

Alban Berg (Wenen, 9 februari 1885 – aldaar, 24 december 1935) was een Oostenrijks componist.

Berg studeerde van 1904 tot 1910 bij Arnold Schönberg, en wordt, samen met zijn leraar en Anton Webern gerekend tot de Tweede Weense School. Berg trouwde met de zangeres Helene Nahowski (1885-1976), een dochter van Anna Nahowski en, naar algemeen wordt aangenomen, keizer Frans Jozef I van Oostenrijk.

Berg maakte eerst gebruik van vrije atonaliteit en later van strikte twaalftoonstechnieken, en combineerde dit met een gestiek die, niettegenstaande het expressionistische karakter, soms aan de laatromantische muziek van Gustav Mahler doet denken.

————————————

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alban_Berg

• Frederik D

Binnen elke stijl zijn er hoogte- en dieptepunten.

Binnen de stijl van Stockhausen bestaat bagger. Het new age gehalte wint het vaak van de muziek.

Zelfs binnen de smartlapstijl is het in principe mogelijk dat er her en der een doortimmerde kunstwerkje bestaat. Zo ook binnen de BONKBONKBONK-herrie.

Ik hou zelf van bluesmuziek. Maar binnen de blues bestaat ook bagger. Hierbij refereer ik niet aan de modder van de Mississippi. :)

Stijlen op zich kun je niet veroordelen. Het gaat om de individuele kunstwerken of would-be kunstwerken.

En je moet de meeste uitspraken van een kunstenaar niet letterlijk nemen. Ook kunstenaars bezigen wel eens ironie en zelfironie.

• axel

Nooit van gehoord, volgens mij leef ik in een andere wereld of is dit een verzamelplaats voor klassiekliefhebbers? :S

Ik kan me niet voorstellen dat alle senioren van klassiek houden of die melden zich niet. ;):D

• Otis

axel Schreef:

——————————————————-

> Nooit van gehoord, volgens mij leef ik in een

> andere wereld of is dit een verzamelplaats voor

> klassiekliefhebbers? :S

> Ik kan me niet voorstellen dat alle senioren van

> klassiek houden of die melden zich niet. ;):D

Ook ik ken die goeie man niet Axel, maar ik heb dan ook niets met klassieke muziek.

Wel een mooie leeftijd trouwens, moge hij rusten in vrede.

• Itheka

Ik weet wel het één en ander van muziek, ben jarenlang op de muziekschool geweest en heb zeven jaar pianoles gehad.

Mijn voorkeur gaat uit naar wat lichtere muziek, maar sommige klassieke stukken vind ik ook mooi.

Maar van Bach bijvoorbeeld hou ik niet.

Van Simon ten Holt heb ik nog nooit gehoord.

• gerda58

Het betreft hier geen klassieke muziek, integendeel juist. Simeon ten holt componeerde juist moderne muziek. Hij experimenteerde zelfs met electronische muziek. Men noemde het hedendaagse, klassieke muziek, wat natuurlijk helemaal niet klopt.

Ik vind zijn muziek niet echt mooi, maar nam er ooit kennis van, nadat ik een interview met hem las.

• Itheka

Ik heb er delen van beluisterd, maar het is niet mijn muziek.

• Channah

.

• axel

Mijn moeder noemde het vroeger zware muziek maar geef mij maar de Beatles, Rolling Stones en Queen.

• johan

De door de cultuurpausen voorgeschreven ontoegankelijke moderne stijl werd vanaf de jaren zeventig door de meeste componisten verlaten.

Ik heb wat links opgezocht, aangezien je mijn waarnemingen toch in twijfel trekt.

Een goed geinformeerde scriptie:

http://www.ethesis.net/kunstmuziek/kunstmuziek.htm

Een link uit de professionele hoek:

http://www.musicalifeiten.nl/fonografie-muziek/p/postmodernisme-en-de-gevolgen.html

Vanaf de jaren zeventig ontstonden er nieuwe stijlen.

De Minimal Music, als reaktie op het puur rationele van de Modernisten.

Belangrijkste componisten: Steve Reich, Philip Glass, John Adams, in Nederland Simeon Ten Holt.

De nieuwe Spirituelen, die vooral verstilling, diepgang en hoop wilden brengen in de muziek:

Arvo Part, Gorecki, Kanchely, Sofia Gubaidulina

De Postmodernen, die het vooral zochten in het herstellen van de tonaliteit,

Penderecki, Lutoslavski, en vele anderen.

Tegenwoordig is er een tendens om alle vormen uit het verleden te gebruiken en is er niet een enkele overheersende stijl.

Een componist als Stockhausen heeft naast een hoop vergezochte experimentele onzin een heleboel zeer aparte moderne muziek geschreven die moeilijk onder een noemenr te brengen is.

Hier een voorbeeld van zijn muziek

http://www.youtube.com/watch?v=aW_hmyEWq0M&feature=related