De wereld wordt steeds gekker. Kinderen worden vanaf hun geboorte overladen met prikkels, zo moeten ze meteen naar de kinderopvang want ouders moeten allebei werken om de pretparken, en de leuke doe-vakanties met de animatieteams op campings te kunnen betalen. Alles moet actief en vooral vol en opgevuld zijn in het kleine kinderleven. Thuis kijken kinderen, die tegenwoordig kids genoemd worden want dat klinkt zo lekker vlot en snel, naar schreeuwerige tekenfilms, gillende meiden en lawaaierige reclames op tv en nog meer geblèr in kinderprogramma's . Kinderen moeten tegenwoordig alles meemaken en zien in georganiseerde drukte en leukigheid, zoals b.v. K3 concerten en Sinterklaas in grote theaters. Vervolgens moeten kinderen presteren, presteren en nog eens presteren. Op school, op de buitenschoolse opvang, op de sportclub, op muziekles en overal. Het kind is pas geslaagd als het succesvol is en het kind mag zeker geen last veroorzaken in de klas waar blijkbaar altijd overspannen leerkrachten in parttimebanen een klas delen met twee of drie andere leerkrachten. En dan…als het kind volgestouwd met onzin in zijn hoofd en niet meer tot rust kan komen, komt een leger hulpverlenende debielen helpen met medicijnen zodat niemand meer last heeft van het kind.
Ik pleit voor: rust, regelmaat en reinheid en dan vooral Rust. Laat een kind zich lekker vervelen. Geen pretpark maar de kinderboerderij. Buiten spelen in de vakantie i.p.v. op reis. Nooit meer dan één clubje. Misschien is een goede crisis wel de oplossing: als er geen werk en geld meer is kan tenminste één van de ouders thuis blijven en als er geen geld meer is voor onzin dan kunnen de kinderen lekker buiten spelen met elkaar en kan pa of ma als uitje eendjes voeren in het park met de kleine. Lijkt me heel gezond!
—————————
Aldus mijn partner.
Gelijk heeft ze.