Francis Kenter (55 jaar) eet samen met haar zoon Thomas (14 jaar)volgens het Raw-Food dieet. Dwz, ze eten alleen rauwe groenten, vruchten en noten. Francis houdt Thomas al drie jaar thuis, omdat ze niet wil dat Thomas op school geconfronteerd wordt met de slechte eetgewoonten van medeleerlingen of gepest zal worden met zijn eetgedrag.
Thomas krijgt thuisonderwijs van zijn moeder. Inmiddels is Jeugdzorg erin gesprongen en staat Thomas onder toezicht.
De leerplichtambtenaren hebben een procedure aangespannen en Thomas moest gisteren aangemeld worden bij een school.
Francis heeft dat niet gedaan. Thomas geeft aan, het allemaal eens te zijn met zijn moeder. En niet anders te willen.
Francis is ervan overtuigd dat er een eetcomplot bestaat, die mensen vergiftigd.
Thomas gaat naar zijn vader in Engeland, omdat daar thuisonderwijs gewoon wel mag.
Maandagavond is de documentaire (2) Rauw te zien op de tv.
Ik heb over deze kwestie verschillende meningen. Ten eerste: niemand heeft er natuurlijk iets mee te maken hoe of wat iemand eet.
Behalve, dat bleek dat Thomas achterbleef in de groei. Francis zei, en misschien niet onterecht, dat juist de groei van kinderen bepaald wordt door allerlei middelen, die in eten zitten, zoals hormonen, anti-biotica.
Ten tweede: Waarom wordt thuisonderwijs in Nederland zo afgewezen? Er zijn tienduizende kinderen, die geen onderwijs krijgen, omdat ze, om welke reden dan ook, niet worden aangenomen op een school. Momenteel zitten er twee jongens op een zeilboot, omdat ze dan via internet onderwijs kunnen ontvangen. Laat Nederland eerst maar eens garanderen, dat elk kind naar school kan gaan.
Persoonlijk let ik ook op mijn voeding, eet veel groenten, noten, weinig vlees/vis, geen slechte koolhydraten(zoals suiker) en vet, veel water. Maar als ik Francis op foto's zie, dan ziet zij er niet gezond uit. Veel rimpels voor een 55 jarige, ze lijkt wel 70 jaar. Ik ben 60 jaar , maar zie er jonger uit.
Dus rauw of gekookt maakt veel uit, denk ik.