Speciaal voor Gerda

• Scarlett 2de

Gerda ditmaal speciaal voor jou uit mijn stageverslag van 61 pagina's bij een dierenartsenpraktijk uit Amsterdam:

behandeling patient nr16 tweede stagedag 13:55 kater “oortje”.

Terwijl de eigenaren bruin uitgerust van vakantie terugkwamen is Oortje plotseling ziek geworden.

Oortje is een mooie cyperse kater, hij heeft last van blaas en nierproblemen, hij is verstopt en kan niet plassen. De huid geeft geen elasticiteit.

Het is vandaag operatiedag en Hans en Jan lossen elkaar af in de behandelkamer.

Jan de dierenarts: “goed dat u gekomen bent, hij heeft een grote blaas en is zichzelf aan het vergiftigen”.

Jan vraagt de dierenartsassistente Oortje goed vast te houden in de nek : “we geven een injectie (doet heel pijn) ” Van de misselijkheid zie ik Oortje hikken. “van zo'n dikke blaas voelt ie pijn in de buik”zegt Jan. Daarna geeft hij opnieuw een injectie (dat helpt nog niet) en brengt een cathetertje in de urethrea van het dier.

“er is enorm veel gruis dat vanuit zijn afvoergang de boel verstopt, de blaas drukt op zijn nieren”… er komt heel weinig vocht uit.

De doorgang van de catheder is niet breed genoeg en er wordt een ander catheder ingebracht. “nu loopt ie uit zichzelf”.

maar het is lang nog niet voldoende en daarom drukt Jan op de blaas zodat het eruit kan spuiten.

De catheder loopt opnieuw vast. "Hij kan het niet goed uit zichzelf doen, zelfs de catheder raakt verstopt!'.

Iedereen heeft enorm medelijden met Oortje, die doodziek is.

Jan licht toe dat de kat uremie heeft: “dit is het terugnemen van urine via de nieren”, “normaal is een blaas bij een kat niet te voelen, bij deze kunt je hetzelf zien”.

Oortje krijgt nu infuus onder het huid toegediend, even kan hij weer rustig op de behandelingstafel liggen.

“hoe kan dat veroorzaakt zijn?”vragen de eigenaars ongerust.

“hij vormt gruis, dat komt omdat ie iets eet, eet te veel, en een deel van het voedsel wordt niet in het lichaam verbrandt : daar krijg je gruis door; de kat heeft aanleg voor dikte, terwijl hij in feite helemaal niet zo veel hoeft te eten”.

“tweemaal op een dag eten geven is voldoende, en na tien minuten weer het eten weghalen. eet ie het niet, dan niet! laat de kat weglopen en haal zijn voedsel weg: zo verbrandt ie voldoende, niet te veel ; het is een luxe probleem!”

“nu zit er zo veel gruis vanuit zijn nier tot blaas dat hij op dieet moet: via infuus krijgt ie vocht waar weinig magnesium in zit, de nieuwe urine die hij maakt is dan zonder kristallen”.

“Oortje zal op de praktijk moeten achterblijven omdat ie erg ziek is en veels te dizzie”.

De behandeling gaat nog lang verder: Jan en Hans proberen nu vocht en gruis erzelf uit te halen met een soort piepetspuit… zo'n twintig keren zie ik vocht opgenomen in de spuit…

“nu voelt ie zich lekker”zegt Hans.

Telkens weer als die spuit is ingebracht zie je Oortje trappelen met zijn beentjes uit boosheid.

Opnieuw een injectie, de kat miauwt klagelijk. Nu komt er eindelijk een mooie straal uit.

Hans en Jan brengen opnieuw een catheder en plaatsen de kat in een aparte ziekteruimte “we gaan kijken of ie het uitzichzelf leegspoelt”.

Tegen de eigenaars zegt Jan : “we hopen dat ie morgen zelf kan plassen en als dat lukt dan kan de kat met een antibioticuum kuur naar huis gaan”

Inmiddels is het 14:30

31 maart 09:05 de dieren die in de praktijk overnachten worden 's morgens als eerste gecontroleerd. Onder hen “Oortje” voor de tweede opeenvolgende dag.

Zijn toestand is nog steeds zeer slecht te noemen en daarom wordt ie door Jan opnieuw op de behandeltafel als eerste bekeken.

“de afvalstoffen van de nieren raakt ie niet kwijt en gaat braken als je hard op de blaas drukt”…

10:20 Otje wordt opnieuw bovengehaald; “hij zit al weer vol, de nieren hebben behoefte om te plassen”. opnieuw moet vocht kunstmatig worden geledigd, opnieuw infuus…

12:25 Hans meldt dat in de operatiekamer alle problemen zijn opgelost met uitzondering die van Oortje. Nog steeds geen verbetering en een operatie kan zijn redding zijn…

Net zoals wat die siamese kater was ondergaan “een penis amputatie”.

Overleg wordt telefonisch gedaan met de eigenaren om die operatie in de middag te doen uitvoeren. Ondertussen blijft Oortje aan het infuus “zo kan ie beter doorstromen” hoor ik Hans aan de telefoon vertellen.

1 april 16:45

Mijn laatste stagedag is voorbij; met Oortje is het eindelijk goed. De eigenaren zijn van de genezing op de hoogte en zullen Oortje nog vanavond komen ophalen. Ze zijn dol gelukkig Oortje mee te kunnen nemen naar huis.

Eind goed al goed, gelukkig een goede afloop.

Ik hoop Gerda dat het met Cheetah bij de dierenarts ook goed is vergaan, vertel eens wat over haar?.

• axel

Scarlett ben jij uiteindelijk dierenarts geworden? :S

• gerda58

Ik doe niet meer mee met dit prikbord. Echter heb ik toch enkele reacties beantwoord per pb, omdat mij dat fatsoenlijk leek.

Om te voorkomen, dat het topic langer wordt en eenzijdig, meld ik dat maar even.

• axel

Bedankt er voor maar kom op gewoon blijven prikken, het is toch al zo stil overal.

En niet zo snel zeggen ik stop er mee. (tu) ;)

• Channah

.

• Itheka

??

• Gonnie

Vreemd ik dacht Itheka hier te zien, trouwens ik weet het zeker, maar hoe kan dat, dat weg is, het was echt geen rare posting toch.???

• Gonnie

Ja ik begrijp wat jij bedoel Itheka ik had net voor dat jij je reactie aan Gerda plaatste met je vraag teken ook al mijn verbazing laten blijken, nu vraag ik mij af op het geplaatst wordt net zo als dit schrijven.

Misschien alleen als Gerda bejubeld wordt.;)

• Channah

.

• Channah

.