Ts net als een vrouw, Als je ze niet wipt mis je ze ook niet tegenwoordig met de vaatwasser, wasmachien, vriezer en magantron in de keuken. :D:D
Wijn bij paardenvlees: de barrage
door Harold Hamersma
Opvallend: geen enkele reactie van de groente-Taliban, de Partij voor de Dieren of van paardenbakvissen op mijn bijdrage van afgelopen donderdag over welke wijn te schenken bij paardenvlees. Normaal gesproken resulteert het in een artikel vermelden van een enkele vleessnipper minimaal tot één oekaze om dat nooit meer te doen. Om nog maar te zwijgen over wat er allemaal in de mailbox belandt bij het in de mond nemen van een stukje ganzenlever.
Nog opvallender deze keer: de bijval, de extra tips over hoe het dier het lekkerst te bereiden, en vooral ook het flinke aantal extra suggesties wat nog meer te drinken bij paardbereidingen.
Zo kreeg ik het advies om bij paardenbiefstuk vooral bier te tappen, en dan bij voorkeur Westmalle Dubbel of La Trappe Dubbel. Helemaal als daar een romige saus bij geserveerd wordt.
Voorts diende een pittig gekruide paardengoulash vooral met Brewdog Punk IPA of een India Pale Ale weggespoeld te worden. En waar ik een aangename ervaring had met rookvlees en manzanilla, tipte de bierhoek om toch ook eens een Weihenstephaner Hefeweissbier te schenken.
Ik zal deze soorten doorgeven aan het de afgelopen paar dagen ook al zo in de belangstelling staande Steakhouse Piet de Leeuw waar al vanaf 1949 paardenbiefstuk wordt geserveerd. In een interview afgelopen vrijdag in Het Parool las ik namelijk dat Piet de Leeuw senior, paardenslager in Amsterdam Noord, die het café in 1949 kocht de formule bedacht om bij het bier biefstuk te serveren.
Maar met alle respect, ik drink toch liever wijn bij mijn paardje. ‘Neem dan vooral Amarone della Valpolicella’, meent lezer Donovan van der Roest. ‘In de buurt van Verona, waar deze wijn vandaan komt, wordt paardenvlees als een delicatesse beschouwd.’ Om te vervolgen met: ‘En ook de plaatselijke Rosso Veronese past daarom goed. Bovendien is deze wijn een stuk voordeliger.’
Die laatste wijn moet het natuurlijk worden. Want was ‘voordeliger’ juist niet waar het allemaal om draaide in deze paardenkwestie?
——————-
http://www.nrc.nl/koken/2013/02/16/wijn-bij-paardenvlees-de-barrage/
De groente-Taliban, die houden we erin.
Voor Axel:
een dochter op haar aanstaande paardenbiefstukjes.
http://www.nrc.nl/inbeeld/files/2012/07/0907WEBAPP07-980x735.jpg
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?