Ik heb een kennis, die altijd een apparaatje op zak heeft om vleermuizen te lokaliseren. Ze heeft al heel wat cursussen gevolgt over vleermuizen, ook in Afrika. Heel leuk, want aan de frequentie van het geluid kan ze op dat apparaatje zien om welke soort het gaat. Ze gaat dan ook vaak s'nachts op pad om kolonies in kaart te brengen. Er zijn veel meer soorten vleermuizen dan je met het blote oog kunt waarnemen. Vleermuizen leven vaak in kleine kolonisch, en daar huizen dan meestal alleen de vrouwtjes en de kleintjes, hoewel dat niet voor elke soort geldt. De mannetjes zijn vaak alleen, en hebben genoeg aan een klein spleetje in een muur van bv een huis. Ik heb wel eens een dode vleermuis gevonden, het lijfje is piepklein, en ze wegen bijna niets. Bijzondere beestjes. Ik ga, als het s.zomers een bepaalt soort weer is, (beetje zwoel, niet te veel wind) tegen “vleermuizentijd” (schemer, nog net niet echt donker) altijd even naar buiten. Dan ga ik buiten in een stoel zitten om vleermuizen te kijken.