postcodeloterij

• Itheka

Gisteren kreeg ik weer eens een brief van de Postcodeloterij met het verzoek nog een lot te kopen.

Nu doe ik al jaren mee met twee loten. Eén op de postcode van mijn huidige adres en één op die van het vorige.

Waar ik nu woon hebben tachtig woningen dezelfde postcode en op mijn vorige adres waren dat er zes.

Omdat ik me al lang afvroeg hoe de verdeling van de prijzen werd bepaald heb ik de informatielijn gebeld en er naar gevraagd.

Het blijkt nu dat voor de lagere prijzen het er niet toe doet hoeveel aangeslotenen er zijn op een postcode. Iedereen krijgt die prijs, een ijsje of een fiets of wat anders.

Maar de hoofdprijs, de Kanjer, wordt verdeeld onder het aantal loten dat er verkocht is in één postcode. Dus als b.v. alle tachtig gezinnen in mijn postcode een lot hebben wordt dat gedeeld door tachtig . Je weet echter nooit van te voren hoeveel dat er zijn, omdat niet iedereen loten heeft en anderen weer meer dan één..

Als er b.v. maar zes gezinnen (zoals in ons vorige huis) allemaal één lot hebben wordt de hoofdprijs in zessen verdeeld.

Ik zei dat ik dat niet eerlijk vond.

Het antwoord was dat iedereen vrij is om een lot te kopen van elke willekeurige postcode.

Ik vind dit gewoon misleidend. Of heb ik het mis?

• GREENWITCH

Het is inderdaad een vreemd antwoord. Hoewel je natuurlijk wel op iedere postcode “mag” meespelen, zal vrijwel iedereen meespelen op zijn/haar eigen postcode. Al is het alleen maar omdat dit aansluit op het grote marketing-succes achter de postcodeloterij: als (al) je buren winnen, win jij ook. Want wie wil nou meemaken dat al je buren miljonair worden en jij niet, omdat je niet meespeelde? Briljant concept toch?

Over het verdelen van de Kanjer, wat je zegt over het verdelen klopt helemaal. Maar omdat de kans groter is dat je -gezamenlijk- wint, als er veel loten meespelen in jouw gebied zou het wel eerlijk zijn (zegt de postcodeloterij, zie hieronder).

Ik denk dat iedereen dat maar voor zichzelf moet beslissen.

toelichting Postcodeloterij:

De kans om bij de PostcodeKanjer in de prijzen te vallen hangt samen met de hoeveelheid mensen die samen met u in uw postcodegebied meespelen; hoe meer loten meespelen hoe meer kans om samen in de prijzen te vallen. Daar staat dan tegenover dat u die prijs met meer mensen moet delen. Voor alle deelnemers geldt dat ‘de kans om te winnen maal de hoogte van het te winnen bedrag’ gelijk is. Dat is gemakkelijk uit te leggen met een voorbeeld. Stel dat alle deelnemers in de loterij met in totaal honderd loten meespelen. U speelt met tien loten in uw wijk en meneer Winnaar met 1 lot in zijn wijk. Dan heeft u een kans van 10 op 100 (of een op tien) om in de prijzen te vallen. Meneer Winnaar heeft een kans van 1 op 100. Daar staat tegenover dat u de prijs met negen anderen moet delen, terwijl meneer Winnaar het hele bedrag voor zichzelf mag houden.

• wieri347

Het zou misleidend zijn wanneer men er onjuiste informatie over verstrekte. Dat is niet zo.

Het is ingewikkeld, misschien oneerlijk (hoewel jij zelf de postcode mag kiezen) maar niet misleidend.

• Itheka

Misleidend is inderdaad niet het juiste woord, maar het is wel verwarrend.