Gisteren kreeg ik weer eens een brief van de Postcodeloterij met het verzoek nog een lot te kopen.
Nu doe ik al jaren mee met twee loten. Eén op de postcode van mijn huidige adres en één op die van het vorige.
Waar ik nu woon hebben tachtig woningen dezelfde postcode en op mijn vorige adres waren dat er zes.
Omdat ik me al lang afvroeg hoe de verdeling van de prijzen werd bepaald heb ik de informatielijn gebeld en er naar gevraagd.
Het blijkt nu dat voor de lagere prijzen het er niet toe doet hoeveel aangeslotenen er zijn op een postcode. Iedereen krijgt die prijs, een ijsje of een fiets of wat anders.
Maar de hoofdprijs, de Kanjer, wordt verdeeld onder het aantal loten dat er verkocht is in één postcode. Dus als b.v. alle tachtig gezinnen in mijn postcode een lot hebben wordt dat gedeeld door tachtig . Je weet echter nooit van te voren hoeveel dat er zijn, omdat niet iedereen loten heeft en anderen weer meer dan één..
Als er b.v. maar zes gezinnen (zoals in ons vorige huis) allemaal één lot hebben wordt de hoofdprijs in zessen verdeeld.
Ik zei dat ik dat niet eerlijk vond.
Het antwoord was dat iedereen vrij is om een lot te kopen van elke willekeurige postcode.
Ik vind dit gewoon misleidend. Of heb ik het mis?