Israël

• Itheka

Wie kan mij vertellen hoe het zit?

Israël hoort bij Europa, hoorde ik vanavond weer iemand zeggen op tv. Het ging over voetballen. Wat precies ben ik vergeten.

Ook bij het Europese songfestival doet Israël altijd mee.

Misschien dom van me, maar waarom is dat? Het land ligt toch niet in Europa? Niet eens gedeeltelijk, zoals Turkije.

• axel

Is dat niet bedoeld als genoegdoening uit de 2de wereldoorlog, dezelfde reden alsdat er in Amsterdam altijd een Joodse burgemeester wordt “gekozen”. Trouwens tegenwoordig doet Israel niet meer mee met het songfestival. ;)

• ¥ Lotje ¥

Israël mag deelnemen omdat het lid is van de EBU en alle EBU-leden mogen deelnemen aan het Songfestival.

Dus naast Israël mogen ook de andere niet-Europese EBU leden deelnemen: Algerije, Armenië, Azerbaidjan, Egypte, Georgië, Jordanië, Libanon, Libië, Marokko en Tunesië.

Algerije: deed nooit mee.

Armenië: doet meer sinds 2006.

Azerbaidjan: doet mee sinds 2008.

Egypte: deed nooit mee.

Georgië: doet mee sinds 2007.

Jordanië: deed nooit mee omdat ze de Israëlische inzending niet willen uitzenden.

Libanon: 1 keer gediskwalificeerd omdat ze de Israëlische inzending niet wilden uitzenden.

Libië: deed nooit mee.

Marokko: deed nooit mee.

Tunesië: deed nooit mee.

Kosovo: doet niet mee omdat Kosovo pas sinds 2008 door 54 landen als onafhankelijk erkend wordt en zal waarschijnlijk ook niet meedoen omdat meerdere deelnemende landen de Servische provincie Kosovo niet als onafhankelijk wensen te erkennen, waaronder Spanje, dat één van de Vier grote Eurovisielanden is.

Vaticaanstad: deed ook nooit mee.

Bronnen:

nl.wikipedia.org/wiki/European_Broadcasting_Union

• Scarlett 2de

Israël hoort bij het Midden-Oosten, de verwarring ligt in het feit dat Israël een democratie is en dat democratieën meestal tot het Westen behoren. Volgens mij is Europa in dit optiek aangeduid als zijnde het Westen.

Ik denk dat als het om voetbal gaat Israël ingedeeld is in de Afrika cup?

• Marjorie

Israel speelt in de Azie Cup. Dat is ook logisch aangezien Israel in Azie ligt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Isra%C3%ABlisch_voetbalelftal

• Scarlett 2de

Ik had het inderdaad moeten kunnen bedenken;)

• Marjorie

Scarlett 2de Schreef:

——————————————————-

> Ik had het inderdaad moeten kunnen bedenken;)

Jazeker ;)

• Frederik D

Eigenlijk ligt Israël in het Nabije Oosten.

• Scarlett 2de

(tu)

• Marjorie

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Eigenlijk ligt Israël in het Nabije Oosten.

Joh!

Het Nabije Oosten ligt in Azie en niet in Afrika.