hoe betrouwbaar is Wikipedia

• ¥ Lotje ­­¥

Als iedereen alles mag wijzigen, hoe betrouwbaar is Wikipedia dan?

Inderdaad mag iedereen Wikipedia-pagina's bewerken. Daarvoor is geen vraag om toestemming nodig. Maar er zijn wel regels en afspraken aan die iedereen zich moet houden. Wanneer er onenigheid bestaat over de inhoud van een artikel moet men bijvoorbeeld goede bronnen erbij halen.

Maar uiteindelijk kan er geen enkele garantie worden gegeven over de artikelen.

**********************************************************************************************

Dus er is geen grote baas??? Stel er willen verkeerd , tegen wie of wie lost dit dan op???

• axel

Er is echt wel een grote baas hoor, het is net als bij een prikbord, als jij iets zegt of beweert komt er iemand anders die het tegenovergestelde beweert/bewerkt en het kan volgens mij niet anoniem.

• Frederik D

Voorlopig lost men het onderling op en dat gaat vaak goed. In het algemeen is Wiki tamelijk betrouwbaar. Ik stuit wel eens op onzin. Maar dat is soms en niet vaak.

Achter elke(?) Wiki-pagina zit een redactiepagina met discussie.

Ik ken een kunstenaresje dat haar eigen Wiki-pagina schreef. Een pagina vol bagger. Ze is teruggefloten.

Bovendien spelen de Nederlandse Wiki-pagina's geregeld leentjebuur bij de Engelse.

Dus voorlopig hoef je niet al te sceptisch te zijn, al mag je natuurlijk best de Wiki-pagina's testen.

Men probeert op Wiki objectief te zijn en de eigen subjectieve meningen te vermijden.

Eigenlijk is het een prachtproject. Heel veel informatie. Natuurlijk is het alleen maar inleidende informatie. Er zijn veel Wiki-pagina's over Kennedy. Maar wil je echt het fijne weten, dan zul je boeken moeten lezen.

• ¥ Lotje ­­¥

de twijfels zijn er

http://weblogs.nrc.nl/discussie/2007/08/29/hoe-betrouwbaar-is-wikipedia/