Terug naar de Middeleeuwen

  • ¥ Lotje ­­¥

    De tijden herhalen zich . terug naar de middeleeuwen .B) Op de rijkswegen pikken donker . Je bent blij als je in een plaats komt waar licht is. . Als ik een binnenweg zie rijd ik al ,liever daar door met licht dan over de rijksweg .Volgens mijn idee doen ze het verkeerd . laat s,nachts die reclame borden uit . Volop licht bij scholen en bedrijven kan makkelijk een licht puntje. ik zag van de week een winkel en volop licht in de etalage . kan makkelijk een lichtpuntje.. Deuren met verwarming bij winkels dicht houden anders geen blaasverwarming aan . Daar kan ik ook kwaad over worden . Er zijn winkels die stoken buiten voor de gemeente . . Wat heb het voor nut om zo,n blazer met verwarming aan te zetten als de deuren wagenwijd open staan .? In de plaats kan ook op de wegen om de andere lantaarnpaal . het licht aan .En zoals hieronder aangegeven staat . maak gebruik van olielampjes op de wegen weer.

    De vroege Middeleeuwen waren op het punt straatverlichting letterlijk donkere eeuwen, want het was er gewoon niet. Mensen waagden zich maar niet in de duistere nacht. Vanaf de 14de eeuw kwam daar voorzichtig verandering in. Er kwamen weer meer lichtjes in het straatbeeld, bijvoorbeeld olielampjes op straathoeken of in nissen van kerkmuren. Ook werden er weer lichtjes gebrand bij beelden, al waren dit keer vooral beschermheiligen de gelukkigen. Deze lampjes was echter niet afdoende om mensen in het donker bij te lichten en hun veiligheid te verzekeren.

    Van oudsher is het natuurlijk zo dat diegenen met slechte bedoelingen juist in het donker op pad gaan. In de Middeleeuwen was ordehandhaving echter ook niet wat het nu is en moesten mensen veelal zichzelf beschermen. Dat betekende dat de nachtelijke reiziger liever zelf een draagbare lantaarn meenam om verlichting te hebben. Meestal gebruikte men daarvoor een kaarslantaarn.

    bron; kunst en cultuur info/ door de eeuwen heen

  • Sietse 45

    En een carbid lamp op de fiets?

  • axel

    Wat doet een vrouw alleen 's nachts nog buiten? X( Ik ga altijd met het o.v. dus gelukkig geen last van donkere plekjes. B)

  • Sietse 45

    De kat in het donker knijpen.

  • Channah

    .

  • Sietse 45

    Channah Schreef:

    ——————————————————-

    > Ja, en dan Lotje iedere avond bij zondondergang

    > langs de snelweg om die olielampjes aan te steken.

    > X( X( X( En bij zonsopgang weer te doven

    > natuurlijk, anders is het zonde van de olie! X( X(

    > X(

    Met een ouwebak en een fat petrolie er op om die olielampjes bij te vullen,

    ladder meenemen.

  • ¥ Lotje ­­¥

    niet s,nachts . ik heb zo, mijn verenigingen .

  • ¥ Lotje ­­¥

    Miljoenenbesparing door zuinige straatverlichting

    AMSTERDAM - Gemeenten en provincies kunnen tot dertig procent van hun energieverbruik besparen met energie-efficiënte straatverlichting. Dit kan leiden tot een kostenbesparing van 22 miljoen euro.

    Dat meldt staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Joop Atsma (CDA), die maandag de nieuwe Richtlijn voor Openbare Verlichting 2011 in ontvangst nam.

    Hiermee kan duurzame en energiebesparende verlichting in de openbare ruimte makkelijker worden ingezet. Atsma en de Rotterdamse wethouder Alexandra van Huffelen verwisselden aan het Doelwater in Rotterdam een oude lichtarmatuur voor nieuwe, gedimde en energiezuinige verlichting.

    De richtlijn helpt beheerders om de juiste kwaliteit openbare verlichting op de juiste plek te realiseren. In de oude situatie zochten beheerders vaak hun eigen weg.

    Led-verlichting

    Ook het rijk profiteert van de nieuwe richtlijn. De helft van de energierekening van Rijkswaterstaat gaat op aan verlichting. Met led-verlichting langs autosnelwegen kan het energieverbruik worden gehalveerd, zo blijkt uit een proef langs de A44.

    Per 1 juni gaan langs de rijksvaarwegen zevenhonderd navigatielichten op energiezuinige led-verlichting over, in combinatie met zonnepanelen.

    'Donker tenzij'

    Het uitgangspunt van de nieuwe duurzame richtlijn is ‘donker tenzij’, zegt voorzitter van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde Con op den Kamp.

    “Er is bovendien veel meer ruimte voor het variëren van de hoeveelheid licht. Afhankelijk van het gebruik, periode en kenmerken kunnen nu in een gebied tot vier verschillende lichtniveaus worden aangeboden. De energiebesparing die dat kan opleveren, is significant.”

    ouder bericht van NU.

    je heb dan WEL straatverlichting .