De tijden herhalen zich . terug naar de middeleeuwen .B) Op de rijkswegen pikken donker . Je bent blij als je in een plaats komt waar licht is. . Als ik een binnenweg zie rijd ik al ,liever daar door met licht dan over de rijksweg .Volgens mijn idee doen ze het verkeerd . laat s,nachts die reclame borden uit . Volop licht bij scholen en bedrijven kan makkelijk een licht puntje. ik zag van de week een winkel en volop licht in de etalage . kan makkelijk een lichtpuntje.. Deuren met verwarming bij winkels dicht houden anders geen blaasverwarming aan . Daar kan ik ook kwaad over worden . Er zijn winkels die stoken buiten voor de gemeente . . Wat heb het voor nut om zo,n blazer met verwarming aan te zetten als de deuren wagenwijd open staan .? In de plaats kan ook op de wegen om de andere lantaarnpaal . het licht aan .En zoals hieronder aangegeven staat . maak gebruik van olielampjes op de wegen weer.
De vroege Middeleeuwen waren op het punt straatverlichting letterlijk donkere eeuwen, want het was er gewoon niet. Mensen waagden zich maar niet in de duistere nacht. Vanaf de 14de eeuw kwam daar voorzichtig verandering in. Er kwamen weer meer lichtjes in het straatbeeld, bijvoorbeeld olielampjes op straathoeken of in nissen van kerkmuren. Ook werden er weer lichtjes gebrand bij beelden, al waren dit keer vooral beschermheiligen de gelukkigen. Deze lampjes was echter niet afdoende om mensen in het donker bij te lichten en hun veiligheid te verzekeren.
Van oudsher is het natuurlijk zo dat diegenen met slechte bedoelingen juist in het donker op pad gaan. In de Middeleeuwen was ordehandhaving echter ook niet wat het nu is en moesten mensen veelal zichzelf beschermen. Dat betekende dat de nachtelijke reiziger liever zelf een draagbare lantaarn meenam om verlichting te hebben. Meestal gebruikte men daarvoor een kaarslantaarn.
bron; kunst en cultuur info/ door de eeuwen heen