De Etna op sicilië : opnieuw een uitbarsting

• Scarlett 2de

Ik las het zojuist in de Franse krant “Le Figaro” toen ik op zoek was naar een ander actualiteit.

Ooit heb ik de vulkaan in werking gezien vanuit Taormina, toen ik daar op vakantie was.

Maar jaren eerder, tijdens een werkbezoek in Catania (jaren 70 vorige eeuw) ben ik op de plekken geweest waar de lava ooit bijna tot de randen van de stad was afgezakt. Dat vond ik zeer indrukwekkend, en denk altijd weer aan Catania wanneer de Etna weer eens van zich laat horen, en heb dan die lange avenue door de stad naar boven voor ogen…

• axel

Als het op 2 januari maar over is want dan vlieg ik er langs. ;)

• ¥ Lotje ­­¥

Na een langzame, geleidelijke opbouw van een toenemende Stromboli activiteiten op de Etna nieuwe SE krater sinds gisteren, een nieuwe krampaanval is nu in de vooruitgang, met hoge lavafonteinen, lavastromen en een lange as pluim.

http://volcanodiscovery.com/index.php?eID=tx_cms_showpic&file=uploads%2Fpics%2Fschiena000M_14.jpg&title=schiena000M_14.jpg&width=1000m&height=500m&caption=Lava+fontein+op+de+nieuwe+SE+krater&md5=ccc8e661f3710f12fcbc994ca469d0d5?file=uploads%2Fpics%2Fschiena000M_14.jpg&width=1000m&height=600m&bodyTag=%3Cbody%20bgcolor%3D%22black%22%3E&wrap=%3Ca%20href%3D%22javascript%3Aclose%28%29%3B%22%3E%20|%20%3C%2Fa%3E&md5=c9ac4016f05f49a6d9e052dde4c4b11e

• appie

Is dit echt waar?????? dat je het hebt gezien ??????????????????????

• ¥ Lotje ­­¥

8-)

KNMI waarschuwt voor extreem weer

Update: zondag 27 okt 2013, 19:53

Het KNMI geeft in verband met de verwachte storm voor het westen, midden en noorden van het land code oranje af. In Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht, Flevoland, Groningen, Friesland en op de Wadden en het IJsselmeer kunnen zeer zware windstoten voorkomen.dan woon ik veilig::o

De kans op stormschade is groot doordat veel bomen nog in blad staan. Ze vangen daardoor veel wind en kunnen sneller omwaaien. De storm bereikt vermoedelijk rond drie uur vannacht de kust. Ook nu zijn er al windstoten tot 100 km/u.

Weggebruikers moeten in de ochtendspits rekening houden met chaos. Dat heeft ook te maken met lokale buien.

bron NOS

• Scarlett 2de

Nee, ik heb plaatsen gezien waar de lavastroom gestopt is, en ook plaatsen waar de verwoesting had plaatsgevonden onder welke het observatorium van de Etna kilometers boven Catania.

In Taormina heb ik wel deze vulkaan in de verte actief gezien.

• Sietse 45

Is hier windstil.

• ¥ Lotje ­­¥

hier ook B)-

• axel

Vooral ontwortelde bomen op de tramrails en wegen.

Toch nog 95 miljoen €uro schade. (td)

• ¥ Lotje ­­¥

ja las het allemaal . . ik ben bang van storm . Kan gek zijn maar is zo.