COPD

• bigi poika

In navolging van Boris omtrent COPD en verzekeren , wil ik onder ogen brengen dat vele ouderen nu last hebben van de gevreesde longaandoening , en zelfs de niet ( of NOOIT ) rokers kunnen deze aandoening krijgen.

Ook zijn er helaas nu al jongeren bij deze groep.

Ten eerste was roken tot een aantal jaren terug overal geheel maatschappelijk aanvaard , overal kon en werd gerookt .

Behalve in de trein , daar was de niet roken coupé voor. In het vliegtuig werd achterin er lustig op rond gepaft. Maar IEDEREEN heeft wel meegerookt , wat en waar ook , of zelfs schadelijker kan zijn )is(.

Ten tweede waren heel veel mensen zich niet bewust van de kwalijke gevolgen van werk omstandigheden , en adem bescherming.

Zo weten we nu dat mijnwerkers , brood en banket bakkers ,kunstmest en meel overslag medewerkers , voegers met de slijptol , mensen in de metaal sector , isoleerders , timmerlieden in de machine hal , auto spuiters , bootwerkers met laden en lossen , en nog veel meer beroepsgroepen stonden aan de schadelijke stoffen tijden hun werk ,en ook buiten werktijd bloot.

Nu is er de ARBO wet ,en hopelijk zal deze zéér ingrijpende aandoening “ later” niet meer aan de orde zijn.

De tegenwoordige medewerker en de werkgevers kunnen zich niet meer verschuilen achter weet ik niet woorden .

Toch is er een nieuwe groep die gevaar loopt op bovenstaande,

1) Bepaalde ZZP ’ers die zich van niets en niemand iets aantrekken.

2) De vele OEM landers medewerkers(sters) , die werkzaam zijn bij louche uitzend bureaus

• dick

COPD, Heb ik al jaren .Uiteraard helpt daar roken aan en daar begon ik al met m,n 14 de mee.

an een scootaa

Echter de laatste 5 jaar kwam het echt naar buiten en sinds een jaar of 4 vier moet ik gebruik maken van een scootmobiel.

Kan amper meer lopen. Er is niets aan te doen. Echter stop je op jongere leeftijd met roken dan vertraag de ziekte.

Ben over drie weken 71. Dus ik stop er niet meer mee. Heeft geen zin meer. Zal mijn dood ook wel worden. Vanwege dat ik rook krijg ik ook geen

zuurtofflessen thuis.

Volgende week begin ik weer met een anti biotica kuur. Dat helpt wat tegen de COPD. Ietsje meer lucht.

Kan je er alles van vertellen,maar dan kan ik wel een boek schrijven. Buiten dat markeer ik wel meer dingen.

Wil er een ander niet mee opzadelen.

Net gisteren weer bij de longarts geweest in het ziekenhuis. En weer foto,s genomen. Niets veranderd.

Vandaar die kuur weer.

• Itheka

Sterkte Dick!

• appie

uitlaadgassen en fabrieksuitstoot zijn de grootste boosdoeners voor COPD

• dick

Helpt er ook aan mee. Toevallig een kennis van mij is sinds 4 weken geleden een been net onder de knie geamputeer door het roken . Had eerst zo,n drie operaties gehad. Begon met dotteren toen weer steeds andere aderen en ook nog een bypass gedaan.

Mocht niet batgen. Ligt nu ergens anders. Wel vlakbij het ziekenhuis.

Gaan ook mensen naartoe met gebroken heupen enz. Zal een lange geschiedenis worden met revalidatie. Min. een half jaar schat ik.

Bij mij maakt hetniet meer uit. Maar Jongelui,als die dit lezen, blijf van het roken af.

• axel

dick Schreef:

——————————————————-

> Bij mij maakt hetniet meer uit. Maar Jongelui,als

> die dit lezen, blijf van het roken af.

Heel goed Dick, mensen die roken horen graag een andere oorzaak maar jij bent heel eerlijk.

:)-D

• ¥ Lotje ­­¥

Stoppen kan je elk moment . Mijn vader rookte ook veel . Kreeg aan het hart . Hij moest stoppen met roken . deed dat . Drie weken later zei hij: ik had veel eerder moeten stoppen .Nooit meer gerookt.

Nooit te laat om te stoppen……….

• dick

:D Ik ben al gestopt met bier te drinken en kan van de vrouwtjes afblijven ,maar niet van het roken.