OOSTERHOUT - De zorg voor tientallen ouderen in zorgcentrum Buurstede in Oosterhout schiet schromelijk tekort.
Bekijk ook…
Rapport Klachtencommissie
Overleden
Tot die conclusie komt een officiële klachtencommissie na een klacht van een dochter van een vorig jaar gestorven bewoonster van het tehuis. De 90-jarige vrouw woonde op de verpleegafdeling Ameland van het tehuis.In enkele maanden tijd is ze twee keer gevallen; kort na de tweede val overleed de vrouw.
Na de eerste val kwam de dienstdoende arts aanvankelijk tot de conclusie dat wat paracetemol voldoende was voor de pijn. Na vijf dagen werd de vrouw alsnog per taxi, en niet per ambulance, naar het ziekenhuis vervoerd. Daar werden een klaplong, drie gebroken ribben en een nierbekkenonsteking geconstateerd. Bovendien bleek ze ondervoed.
Klacht
Dit incident en een reeks andere voorvallen deden dochter Ria en haar man Martin van Rijthoven uit Oosterhout besluiten een klacht in te dienen tegen de Stichting Volckaert waar het zorgcentrum onder valt. ,,Er was amper aandacht voor de mensen. De bewoners werden bijvoorbeeld niet of nauwelijks gewassen of verschoond en dat rook je. Als je er dan iets van zei dan was het ‘we kijken er straks wel naar.’’
De regionale klachtencommissie in Breda heeft de klagers op veel punten in het gelijk gesteld. het oordeel is snoeihard: Ze vindt het ‘tekenend’ dat noch de teamleider van de afdeling waar de vrouw verbleef, noch de locatiemanager zich druk maakte over de onderbezetting op de afdeling of de houding van een aantal personeelsleden.
Beroep
De Stichting Volckaert is tegen de uitspraak in beroep gegaan. Bestuurder Annet Boekelman zegt zich maar ten dele in het oordeel te herkennen. Zo zou van onderbezetting feitelijk geen sprake zijn geweest. ,,We hebben ons altijd gehouden aan de richtlijnen die daar voor staan.
Maar een-op-een -verzorging zoals de familie Van Rijthoven graag voor hun moeder had gezien, kan niet, is niet reëel.” Ze erkent dat de zorg in Buurstede op een aantal punten wel beter kan. Met het personeel zou daarover zijn gesproken.
Bron de stem
En ja dat zijn er meer . Nogmaals . Want ik heb het al wel eens eerder geschreven . Ik ben zelf vrijwilliger geweest in een verpleeg tehuis . En keer op keer gingen m,n haren over eind staan . hoe men met mensen omgaaT . Ja het kan zijn dat Er te weinig personeel is maar TOCH. diegene die er zijn . GA MET MENSEN OM , Want dat verhaal wat hier boven staat klopt als een bus .Zelf heb ik gezien dat mensen vroeg in de avond een klein kopje drinken kreeg , was toen warm weer . Daar moesten ze het mee doen tot de volgende dag tegen de middag . ongelofelijk de mensen drogen gewoon uit . Als ze eten niet vlug opeten of , moeilijk kunnen eten dat het niet te vlug ga bij sommige verpleegkundige . hup bordje weg en dan zeggen : lust u het niet meer misschien heeft u vanavond meer trek . ……op uur en tijd wanneer het hun uitkomt naar het toilet laten gaan . hebben ze het in hun broek gedaan . Want ja de een moet meer plassen dan de andere….. dan een uitbrander geven.
Hier iets van iemand :
Uit eigen ervaring concludeer ik dat er in de meeste tehuizen wel wat mis is. Voorbeeld: Mijn moeder moest erg plassen terwijl ik er was. Ik kon haar vanwege haar toestand niet mee helpen. Zag dat verpleging op afdeling aan het telefoneren was, dus na oproep even gewacht. Na een kwartier zat dezelfde persoon nog te bellen, was lachen gieren brullen. Toen haar er uiteindelijk toch maar op aangesproken. Ze was erg gepikeerd. Daar hebben bezuinigingen niets mee te maken.b
Na het lezen van dit artikel word ik weer woedend. Ook ons is dit overkomen, wel in een ander verzorgingstehuis. Mijn moeder is nu 20 dood maar er schijnt in al die jaren niets veranderd te zijn. Ook zij werd aan haar lot overgelaten en apart gezet in een lege kamer omdat de wat onrustig was. Drinken in de “huiskamer” voor hun neus gezet met de vriendelijke boodschap “”geniet er van dames“ Na twintig minuten werd alles weer opgehaald, met de opmerking ”hadden de dames geen trek?". Nee: de meesten wisten niet eens dat er koffie of fris stond en de anderen konden er van wege hun handicap niet bij of moesten geholpen worden. Dus werd alles weer opgeruimd en had het personeel weer een taak volbracht. Heus niet alle personeelsleden waren zo, maar wel het gros. Die werken voor de centen maar niet met hun hart! Die ouderen zijn wel de mensen die er voor gezorgd hebben dat wij nu in een welvaart staat leven! Is dit hun dank? Ik kan een heel boek schrijven, maar help dat? Ook zonder bezuinigingen kunnen we veel meer doen, als we - zeker in de zorg - met ons hart werken! Ik moest dit even kwijt, sorry.
ik ben 3 jaar geleden gestopt met werken bij de Buurstede en kan met heel veel klachten van Fam. van bewoners mee gaan . en ik praat niet over de laatste 3 jaar want dat weet ik niet . de eerste 5 jaar waren hele fijne en gezellige jaren met een heel goed team en een hele goede leidinggevende. daarna heb ik nog 5 jaar gewerkt en heb het achteruit zien gaan. wie goed voor de bewoners was die was altijd te laat na huis . maar dat werd niet in dank afgenomen. kon je niet zelf drinken jammer kopje weg. ik heb er genoeg gezien en breek me bek maar niet open.
je zou toch bang worden om hulpbehoevend te worden……..