Een Oekraïense activist die meer dan een week werd vermist, zegt dat hij door zijn ontvoerders is mishandeld. Dimitri Boelatov dook gisteravond op in Kiev en liet journalisten zijn gehavende lichaam zien.

Boelatov zegt dat hij aan een kruis is genageld en meerdere keren in elkaar is geslagen. Op beelden is te zien dat hij een stuk van zijn oor mist en littekens in zijn gezicht heeft. Zijn kleren zitten onder het bloed.

“Er is geen plek op mijn lichaam waar ik niet ben geslagen”, zei Boelatov op de Oekraïense tv. “Godzijdank leef ik nog.”

Meer incidenten

De 35-jarige Boelatov deed mee aan de betogingen tegen president Janoekovitsj. Hij heeft geen idee wie hem hebben mishandeld.

De afgelopen maand zijn vaker anti-Janoekovitsj-betogers ontvoerd en mishandeld. Een van hen overleed aan zijn verwondingen. Human Rights Watch vroeg vorige week nog aandacht voor de vermissing van Boelatov en vreesde al dat hem iets was overkomen.

De Verenigde Naties willen een onafhankelijk onderzoek naar berichten over ontvoeringen en mishandelingen in Oekraïne. Ook roept de VN de strijdende partijen op om met elkaar in gesprek te gaan.

nos bron

filmpje

http://nos.nl/video/604514-ze-hebben-me-gekruisigd.html

verschrikkelijk wat er gebeurd.