Dubbel

• Itheka

Vandaag las ik dat er veel bijstandsfraude wordt gepleegd, maar dat het geld in de meeste gevallen niet kan worden teruggevorderd. Het kost de gemeenschap miljoenen per jaar. Geld dat wij met zijn allen moeten opbrengen.

Natuurlijk vind ik dat heel erg.

Nu wil het geval dat ik een familie ken die zo'n twintig jaar geleden als vluchteling in ons land is gekomen.

De man heeft hier gestudeerd, had een goede baan, maar is die door de crisis kwijtgeraakt. Hij werkt nu parttime als taxichauffeur en is in inkomen veel achteruit gegaan. Ze krijgen van de gemeente een uitkering.

De vrouw werkt als hulp in de huishouding. Zwart.

Het is de Gemeente nu ter ore gekomen en waarschijnlijk moeten ze het teveel gekregen geld terugbetalen. Maar dat is in de loop der tijd opgegaan in het huishouden. Ik heb medelijden met de familie, maar het is en blijft natuurlijk wel fraude. Waarschijnlijk zijn er heel veel van zulke gevallen.

Het is gek, als je zoiets hoort over mensen die je helemaal niet kent, reageer je anders dan wanneer je mensen kent die het betreft.

Het is zo dubbel.

• Axel

Heel vreemd dat wanbetalers van verkeersboete's zwaarder worden gestraft dan andere wanbetalers en fraudeurs:

http://nos.nl/artikel/615547-geen-cel-voor-arme-wanbetaler.html

• Itheka

Ach Axel er is zoveel tegenwoordig dat ik vreemd vind!