Als haringen in een ton

  • Scarlett 2de

    Niets geen Transavia of NS.

    Mijn jeugd (einde 50- begin 60 jaren vorige eeuw in Brussel) waar wij ons de tram in presten om binnen te kunnen komen en daarmee de tram telkens nog meer vertraging deden oplopen!. Het was er vloeken en folklore.

    Dat was de beruchte tramlijn 16 (en niet tramlijn 33 die door Jacques Brel gezongen werd - dat ook naar Bosvoorde ging vanuit de Beurs via armere wijken) die bij uitgaan van middelbare scholen meestal overvol was omdat op die zelfde tijd huisvrouwen met hun boodschappen terug kwamen van de stad en een aantal scholen uitgingen (katholieke en staatsscholen). Het was de langste tramlijn die door Brussel via Noord naar Zuid ging, van de Heisel naar Bosvoorde en daar ongeveer een uur over deed, via eerst het laaggelegen centrum van de stad ( populaire centrum met warenhuizen) en vervolgens het hooggelegen centrum van de stad (avenue de la Toison D'or : het rijke centrum met vooral fraaie boetiekjes) en in Elsene nabij de Porte de Namur waar de hoog aangeschreven schoolgemeenschappen van Brussel allemaal huisvestten(katholiek en openbaar).. Een tramlijn dat in evenredig stond met de befaamde avenue des Nations waar alle Brusselse ambassades gevestigd waren en nu de avenue Franklin Rooseveld heet.

    Het was meestal dolle pret, maar de meiden schoolgemeenschappen gingen altijd pas later uit (bewuste afspraak tussen jongens en meisjes schoolleidingen onderling). Ons prefect (verantwoordelijke voor de schooldiscipline) volgde ook soms de trams om te kijken of iedereen wel direct naar huis ging en niet onderweg op een afspraakje uit was…

    Wat zijn jullie herinneringen als haringen in een ton?

    Bij ons was dat echt brusselse folklore… “Jef de flèche is af”" Jef stond voor de conducteur (geldontvanger) en de wattman (de trambestuurder), de flèche voor de stok naar de elektrische bovenleiding. Die werd uiteraard door de scholieren vaak afgezet.

  • janny1

    hier geen haringen uit een ton,maar kan me wel de gedachte terug halen,dat ze iedere week vis haalde op de markt,ooit moest ik proeven,al was het voor haar maar 1 hapje,daarna hoefde ik het nooit meer te eten van haar,details bespaar ik maar,maar voor mij geen vis

  • Sietse 45

    Dans avondje en een heerlijke seksuele geschuifel met een stijve pik naar de boerderij,

    wat er naast stond en daar rollebollen in het hooi .:D

    Was elke zaterdag avond afgeladen het dorp stond bekend als het Sodom van het noorden:S

  • axel

    Als je denkt dat het niet betalen in het openbaar vervoer met de tram vroeger niet voorkwam heb je het mis. Vroeger had je een tram met bijwagen en 1 bestuurder en 2 conducteurs en op het middenbalkon waar je dus binnenkwam en kon gaan staan als het vol was ging je als klein jochie in een hoekje staan achter de grote mensen en kon je gratis met de tram mee als je een vlugge conducteur had tenminste. Het ging maar om 7 cent maar ja dat was natuurlijk veel geld toen en veel mensen gingen daarom hele lange afstanden lopen.

  • ¥ Lotje ­­¥

    nou nou

  • ¥ Lotje ­­¥

    De lijn dienst (bus) die was zo vol dat als de bus links of rechts moest dat hij bijna omging. De chauffeur stuwde maar bij of het mocht of niet , hij deed het . Kwam hij van zijn stoel vandaan en ging lopen in het gangpad . Aansluiten zei hij dan en liep zo door naar achter . Men zei dan wel eens : het ga niet meer we staan bijna op de tenen van een ander . Ga makkelijk zei hij dan weer .Tot dat er een knul zei je kan wel op m,n schoot zitten . Dat deden er wel meer . Dus met 3 of 4 op een bankje . Zo heb ik m,n eerste vriendje leren kennen . hahah:D

  • Sietse 45

    En zondags moest je eigenlijk ook nog naar de kerk,

    en daar uitslapen.

  • Scarlett 2de

    Maar in Brussel kon je ook nog gesnapt worden door de controleurs, die stapten per drie in : de eerste bij de uitgangsdeur van de bestuurder, de tweede de uitgangsdeur midden van de tram en de derde bij de ingangsdeur achterin waar de conducteur met kaartjes zit. In geval van bijwagen stapte er ook nog een in de bijwagen.

    Maar wanneer er sprake was van zakenrollers, dan reed de tram linea recta naar de remise, waar de politie stond te wachten.

  • Nicole

    Ik woonde heeeeeeeel vroeger in Londen en de ondergrondse was een regelrechte ramp tijdens de spits. Als ik naar mijn werk ging was het proppen om erin te kunnen en je kan wel nagaan dat ik om de 4 a 5 weken snotverkouden was met dat genies en gehoest midden in mijn snufferd elke dag weer. Zo was ik er vanaf en zo was ik weer ziek. Londen was leuk maar het vervoer tijdens de spits ziekmakend, letterlijk.

  • CU

    Nog even verder terug en je komt met verhalen over je luier verschonen. :D