Angst onder aow'ers voor uitkeringsfraude.

• axel

Behoeftige zestiger, indien van toepassing. ;)

• axel

Channah Schreef:

——————————————————-

> Heb je voor jongeren die zorg nodig hebben -

> bijvoorbeeld door een lichamelijke of

> verstandelijke beperking - ook zo'n woord?

Behoeftige jongere. :D

• Sfred+

Dat is geheel wat anders, bah (td)

• Scarlett 2de

:D

• Channah

Waarom moet dat ‘behoeftige’ erbij? Als mensen - zowel jong als oud - op een verzorgings- of verpleeghuis of andere zorg aangewezen zijn is het duidelijk dat ze behoefte aan zorg hebben. In dit topic gaat het over aow-ers, en die groep wordt tegenwoordig meestal met ‘ouderen’ of ‘65-plussers’ aangeduid. Waarom wordt zo'n oudere - van bijvoorbeeld 69 jaar - opeens een oudJE als haar of hem iets overkomt waardoor zij of hij niet meer (helemaal) voor zichzelf kan zorgen? Krimpt zo'n oudere dan? Ik las in deze draad ook een reactie - ik meen van Gonnie - waarin gesteld werd dat 'moedertje' ook zo'n denigrerend woord is als je het in een ander verband dan ‘vadertje en moedertje spelen’ gebruikt. Dat geldt natuurlijk ook voor 'vadertje' en 'oude mensjes'.

• Scarlett 2de

Channah, ik ben een oudje van 69 en vindt het helemaal normaal dat ik zo do jongeren genoemd wordt. Het zou adnormaal zijn als ik dacht dat ik nog jong was of zoals Berlusconi denkt dat ie op zijn leeftijd nog vrouwen zou kunnen versieren van de 30 of jonger.

• Channah

Het gaat er niet om dat JIJ het normaal vindt om ‘oudje’ genoemd danwel ermee aangesproken te worden. Het gaat erom dat de meeste ouderen dat uiterst denigrerend vinden. Ik bezoek iedere week een vriend van 79 jaar die sinds 3 jaar noodgedwongen in een verpleeghuis woont omdat hij niet meer kan lopen, en ook zijn armen niet meer optimaal kan bewegen. Maar een ‘oudje’? Niks ervan! Zeer goed bij het hoofd, zeer erudiet, en midden in het leven staand (nou ja… zittend, want hij kan niet meer staan). Zo zie ik daar nog veel mensen.Ja, ook dementerende mensen, maar is dat een reden om iemand maar in het hoekje ‘zielig oudje’ te stoppen? Er woont daar ook een man van net 50, die ten gevolge van een hersenbloeding niet meer kan lopen, halfzijdig verlamd is, niet meer kan praten, en geholpen moet worden met (vloeibaar of zacht) voedsel wegens slikproblemen. Maar zeer goed bij het hoofd, en boordevol humor? Een ‘oudje’? Dacht het niet.

Ik houd er verder over op, we worden het niet eens. Mijn standpunt is nu wel duidelijk, denk ik

• Scarlett 2de

Ik heb het niet over "zielig', wat ik denigrerend vindt en waaraan ik me stoor is de wijze hoe politiek en sommige media zich zonder enkel nuance over de netto inkomensachteruitgang en over ouderen uitspreken zoals D. Samson en zoals Pauw & Witteman in gesprek met de voorman van 50+. En ik kijk echt niet naar de buurman als er bezuinigd moet worden maar zie genoeg om me heen van mensen uit dezelfde leeftijdscategorie als de mijne en ouder (ja, de oudjes).

• axel

Ik voel me niet oud maar ik kan me voorstellen dat jongeren zeggen ouwe lul.

Toen ik 18 was vond ik iemand van boven de 21 al een ouwe lul. (:D

• Scarlett 2de

En ik zong mee studentenliederen over de kleinburgerij (les bourgeois).

Les bourgeois c'est comme les cochons, plus cela devient vieux plus cela devient bête…

Les bourgeois c'est comme les cochons, plus cela devient vieux plus cela devient con…

En nu ben ik een ‘petit vieux’ bête et con, maar niet heus want ik draai nog volop mee. Wel af en toe wat zeurpieten en dat ook past bij mijn leeftijd:D.