Koningslied

• Sietse 45

Channah Schreef:

——————————————————-

> Taalfouten uit koningslied

> Wel jammer dat het T-shirt dan nergens meer op

> slaat. ;)

Hoort er gewoon bij,

en wat maakt het uit dit is Nederland heel gewoon.:D

• Scarlett 2de

Ja , inderdaad. Ik had ook nooit over zijn naam gelezen of gehoord en nu weet plotseling iedereen wie hij was en wat hij deed.

Maar ja, ik ben niet zo'n aanhanger van prive, story of dergelijke bladen. Wel lees ik het als ik in een wachtkamer zit bij de tandarts of oogarts.

• axel

Nee ik bedoel Kooten de Bie. ;)

• Frederik D

Daphne Deckers zegt tv-show af na kritiek

Daphne Deckers is maandag niet te zien in het televisieprogramma Ik hou van Beatrix op RTL 4.

Dat heeft Linda de Mol, presentatrice van de show, woensdag verklapt bij RTL Boulevard.

Daphne had geen zin meer om te komen na de ‘rompslomp’ met het Koningslied, waar zij aan meeschreef. De schrijfster wordt vervangen door Britt Dekker.

In de RTL-special Ik hou van Beatrix wordt teruggeblikt op 33 jaar koningin Beatrix. Teamcaptains Jeroen van Koningsbrugge en Guus Meeuwis worden naast Britt Dekker onder meer bijgestaan door Peter van der Vorst, Kees Tol en John Williams.

Door: ANP

————————–

Daphne Dekkers noemt zich schrijfster. Tja … Wie meewerkt aan zo'n tekst, is de naam schrijfster onwaardig.

Zich eerst op de voorgrond dringen als tekstschrijfster en als er kritiek komt, jankie-jankie doen. Kinderachtige fröbelaarster.

• Otis

Ben het helemaal met je eens, wie denkt ze eigelijk dat ze is?

• Frederik D

Weet ik niet wat ze denkt wie ze is.

Maar wie ie John Ewbank is, weet ik nu een beetje dankzij nu.nl:

—————-

Koningslied op nummer 1 in hitlijst

Alle kritiek en controverses ten spijt, komt het door John Ewbank geschreven Koningslied deze week toch binnen op de eerste plek van de hitlijsten.

Foto: ANP

De single, vertolkt door circa vijftig Nederlandse artiesten, komt zaterdag bovenaan de Mega Top 50 binnen, gebaseerd op diverse airplay- en verkoopgegevens.

Het Koningslied stond al dagen bovenaan de iTunes-lijst en ook de diverse publieke radiostations bleven het nummer draaien, ondanks de commotie die deze week ontstond.

De compositie en een deel van de tekst is van de hand van John Ewbank, met tekstbijdrages van Daphne Deckers, Guus Meeuwis en Jack Poels. Het rapgedeelte in het nummer is van de hand van Kraantje Pappie, Gers Pardoel en Lange Frans. Rapper Ali B liet al snel weten zijn bedenkingen te hebben bij de tekst.

Terugtrekken

Vrijdag 19 april ging het Koningslied landelijk in première, maar het nummer was vrijwel onmiddellijk het onderwerp van spot en forse kritiek. Componist Ewbank dreigde daarop het nummer “terug te trekken”, maar opdrachtgever Nationaal Comité Inhuldiging wilde het officiële lied voor de kroning desondanks behouden.

John Ewbank scoorde zijn eerste hit in 1989 als bandlid van Patty & Shift, toen de single Wonderful dat voorjaar de vierde plek bereikte in de Nationale Hitparade. De eerste van negentien nummer 1-hits van de hand van John Ewbank was Kon Ik Maar Even Bij Je Zijn, in 1992 de grote doorbraak voor zanger Gordon.

Borsato

Na een geschil met Gordon, ging Ewbank in 1994 aan de slag aan het eerste Nederlandstalige album van Marco Borsato. Ewbank produceerde Borsato’s grootste hit, Dromen Zijn Bedrog. De vertaling van het van oorspong Italiaanse lied van Riccardo Fogli uit 1982 was van de hand van Han Kooreneef en Leo Driessen.

Ewbank werd de vaste producer, componist en tekstdichter voor Borsato en schreef diverse nummer 1-hits voor hem, waaronder Afscheid Nemen Bestaat Niet, Binnen, Wat Zou Je Doen en Rood. Ook produceerde Ewbank hits voor Tim Immers, Trijntje Oosterhuis, Roméo, Ferry Corsten, 3Js en VanVelzen.

———————

Maar ja, wie zijn VanVelzen en ergelijken? Sorry mijn D doet het soms niet.

Trijntje ken ik als dochtertje van een katholieke priester die slechte gedichtjes schrijft. Het spreekwoord luidt: voor Huub Oosterhuis de kerk uit. Nogal wat rotzooi van hem is een zogeheten opwekkingslied (een soort psalm).

In elk geval is het één grote kliek van ons kent ons.

• Boris

http://www.youtube.com/watch?v=Hjqf5F7PPGw

• Channah

.

• Marjorie

Prachtig!

• Otis

Ontroerend!