Niet alles is wat het lijkt bij mensen Lotje en ik weet dat er ook misstanden zijn in deze “wereld” zowel van de kant van de ontvangers als van de gevers.
De VB hier wil niets aannemen van particulieren, geen voedsel, geen kleding en geen speelgoed en dat stuit me behoorlijk tegen de borst, als het nou overvloedige pakketten zouden zijn met goede etenswaren zeg ik, ok jullie zorgen zelf al genoeg voor de mensen maar dat is het helaas niet en dat is zo jammer. Veel mensen willen graag doneren maar krijgen de kans niet. Zo ook met de kleding, de mensen mogen hier eens in de 2 a 3 maanden kleding uitzoeken maar het valt van ellende uit elkaar, vol gaten en is smerig. Dan zeg ik, neem aan wat goed is en verdeel dat onder de mensen, zo ook met speelgoed.
Ik heb er geen moeite mee als mensen zoveel krijgen dat ze het niet op kunnen en het uitdelen aan anderen. Begin van deze maand kregen de mensen in 2 weken tijd 10 bloemkolen en 10 kilo spruiten, zowaar een keer niet beschimmeld en bedorven (wat niet zo vaak voor komt) en dan is het logisch dat dat niet allemaal in te vriezen is, laat staan weken achter elkaar te eten, het komt je neus uit. Gezinnen hier ruilen dan onderling of geven hier wat van weg en daar is niets mis mee, daarbij heeft niet iedereen zo'n grote vriezer dat ze het kunnen invriezen.
Ik werk zelf niet voor de voedselbank maar help mensen die ervan moeten leven met extra's, aangeboden door vrijwilligers en veelal komt dat allemaal van de kerk of van mensen die zelf bij de voedselbank lopen en dan heb ik het over kleding (meestal voor kinderen) die mij dan vragen weet jij er iemand voor. Mensen die armoede kennen of hebben gekend zijn veel eerder in staat te geven en te delen dat is me ondertussen wel duidelijk geworden.
Hier het pakket voor een gezin van 6 personen, afgelopen december en ik ben er zelf bij geweest toen het opgehaald moest worden:
3 kilo tomaten (ontdooid uit de vriezer, dus snot)
3 kilo spruiten
1 bloemkool
1 paprika
2 broden (keihard)
10 zakken pepernoten
15 chocolade letters
speculaaspop
en 3 doosjes met die soort dextro snoepjes
3 zakjes chip
Hiervan kan je geen 4 kinderen fatsoenlijk te eten geven en dit is dus hier de VB #doetmepijntewetenentezien