bang?

• Boris

Zou je die tabak niet beter laten schieten?

• dick

Ga lekker bij hem liggen in dat hok.

• ¥ Lotje ­­¥

hi , ik ook

• Sietse 45

dick Schreef:

——————————————————-

> Ga lekker bij hem liggen in dat hok.

Deze is het liefst buiten dick en komt niet van het erf af.

• Marjorie

dick Schreef:

——————————————————-

> Toevoeging. Kat is een half uurtje binnen en heeft

> al bijna twee speklapjes op.

> Net een ingevroren varkenshaasje ter ontdooiing in

> de magnetron gedaan.

> Is dan voor vannacht, Kat is geen hond die alles

> in een keer opeet, Maar steeds wat.

> Dus morgen weer blikjes, Moet er toch uit morgen.

> Tabak , Apotheek enz, Wordt dus een rit dan.

Je moet wel erg veel van je kat houden als je hem vette zoute vis en speklapjes voert.

• dick

Krijgt ie anders ook nooit. Eet jij geen haring en een patatje soms.?

• bigi poika

Dick ik heb genoten van je speklapjes met Kat verhaal. Ik zie dat zo helemaal voor

me . In mijn jeugd hadden mijn ouders ook katten,maar die waren voornamelijk aan-

gesteld als muizen politie agenten op de boerderij. En met succes kan ik je melden,mijn kat

Roekie pakte ook ratten.en ze kregen allemaal de doodstraf (-). Wel sjouwden ze alle buit

dood of levend altijd mee naar de schuur die aan de keuken vastzat (zou nu niet mogen) van

Bouw en Woningtoezicht.We moesten de katten dan ‘' preizen ’' waarna de kop werd afgrbeten…

De honden en katten aten met ‘'de pot ’' mee,en zopen koemelk dus. **

Een dierenarts bestond niet int durp,wel de veearts met kolenschoppen aan zijn grote lijf,als jochie

waren we doodsbang voor dezen grote sterke man,we noemde hem de Ballensnijder,omdat

een groot deel van zijn werk was het ontmannen van varkens,paarden katten en honden.

Koeien dus nooit,omdat deze of als fokstier gebruikt gingen worden door de KI* of als kalveren

voor hun geslachtsrijpheid een enkele reis kregen aangeboden naar de slager of soms heel ver

naar een stad met abbetoir.

Nu de speklapjes……..op ut durp was geen slager,en mijn ouders zoals niemand toen geen

auto.In deze jaren 50 waren er 3 met een auto naar mijn weten,de dokter,de Burgemerster en

een Hereboer (deze man was verrekte rijk),en we durfden niet op zijn land of erf te komen.Omdat

ZIJN KNECHTEN ons er dan af rosten.

Dus zodoende kwam er 1 keer in de week een bestel auto van de slager uit de stad bestellingen

op nemen om ze de volgende af te leveren (donderdags).Het was een BEDFORD met een

schuifdeur,en zo'n draai ventilator op het dak.lololol in de zomer.Mag nu ook niet meer

anders bederfd het vlees,laat me niet lachen……we waren nooit ziek enkel en alleen

met kermis vsn de zweefmolen en de kaneelstokken,maar ik dwaal af.

Goed,,,,,dat vlees dus,we aten bijna NOOIT varkensvlees omdat dit beneden mijn vaders

stand was???echt waar Dick dat was toen zo.Maar mijn opa die in woonde was gek op

Vette Varkens lappen,en mijn moeder deed alijd direct al het vlees in 1 keer.

Dwz,Gehakt ballen maken..met eieren en beschuit en kruiden uit zo'n wit blikken SILVO potje.

Na het braden gingen ze onder het vet in een oranje braadpan in de vliegenkast**.hierna kwamen

de doorregen runderlappen,ook eerst aanbraden en uren sudderen op het Peteroleum stelletje

in de schuur…noemen ze nu nu draadjes vlees lees ik wel eens.Ook dit onder het vet in een andete

pan ook de vliegenkast in.

De vleeswaren alijd 1 ham 2 pekelvlees 3 plokworst en een hele paardenworst gingen in

de bakaker***.

Als opa zijn zin kreeg (soms)dan waren er speklappen.

Schijnbaar rook dit lekkerder voor de katten als ‘'gewoon’'vlees want ze moesten en zouden dan

de keuken in.

Mijn roekie mocht nooit alleen in de keuken omdat hij aan kleptomaie leed..de andere 2 wel.

Dat waren beertje en stippie (witte plek op zijn zwarte kop .

Op een bewuste dag mijn moeder dus druk met het vlees in de weer was roekie het gelukt

binnen te glippen……..en waagde een sprong op het aanrecht dat dus heel makkelijk voor

een kat is.Maar meneer moest en zou richting vlees…….en dus over het electrische fornuis.

Je kan je voorstellen Dick wat er toen gebeurde mijn moeder van de kook,en roekie maakte

HELE HARDE GELUIDEN,en liep een week mank met een opgetrokken poot.

Dit verhaal is toen een familie anekdote geworden….en gebleven.

Nu mijn oudets ‘' elders ’' deel ik ook met jou.

En katers zijn stoer,maar ook heel zielig.

* KI is de kunstmatige insiminatie,dus met een rietje en de stieren werden op lijn gefokt

Toen waren er dus de mannetjes met een tas flesjes en rietjes langs.

** wel waren er felix brokjes ,en gedroogde kleinr visjes,wat ze lekker

*** bakaker we hadden geen koelkast(niemand toen) en de bederfelijke waar ging

in een klein emmertje van de waterput tot het net in het water rustte.

En in de zomer was het daar in de diepte koel.De koelkast kwam in de boerderij

in 1955 .,het was een bosch….en de deur draaide verkeerd open.

Kon toen niet anders.

Zo Dick , mijn gedachten van de kat en de speklapjes kwamen door jou boven ‘' drijven ’'.

Ik schrijf op een kleine smartphone hetgeen moeilijk voor me is.

Alle fouten en stijlfouten staan er dus vast en zeker in.

Goede jaarwisseling en geniet van je tabak en je kat!!!

• ¥ Lotje ­­¥

Volgens mij ben jij net zo jong als wij . Ik herken het ;)

• Marjorie

dick Schreef:

——————————————————-

> Krijgt ie anders ook nooit. Eet jij geen haring

> en een patatje soms.?

Nee.

• Marjorie

¥ Lotje ­­¥ Schreef:

——————————————————-

> Volgens mij ben jij net zo jong als wij . Ik

> herken het ;)

Net zo jong? Jullie (jij en D.) zijn flink wat ouder dan ik maar. Spreek maar voor je zelf.

Lachen hier! Lotje, heb je al een huispak a 80! euro van Roy D.?