ben ik nou de enige?

• Channah

.

• Frederik D

Wat hakt er meer in, het geschreven woord of het beeld?

Ik herinner mij als de dag van gister dat de juf van de eerste of tweede klas van de lagere school waarop ik zat, ons, de leerlingen, een nieuw liedje ging leren. Het liedje was dat van die twee haasjes in een groen, groen knollenland. Ik kon eigenlijk wel janken. Het arme haasje. En ik was verbijsterd dat het liedje zo vrolijk werd gezongen.

Ik kijk trouwens vaak de andere kant op als in een natuurfilm het ene dier het andere verscheurt. Ik ben op mijn manier ook sentimenteel. En ik kan er niet tegen als er in een speelfilm in het menselijk lichaam wordt geprikt. Maar ik erken dat dit mijn eigen subjectieve sentimenten zijn.

Mogen wij de natuur aan onze subjectieve sentimenten onderwerpen? Dit lijkt mij een belangrijke filosofische vraag.

Moeten we aan realistisch natuurbehoud doen of aan sentimentele dierenbescherming?

Overigens gruw ik van mensen en kinderen die kunnen genieten van dierenleed. Zulke mensen genieten ook, althans vaak, van mensenleed.

• Sfred+

Wat is in principe het verschil met een Walvis en een haring? Het aaibaarheidsfactor en meer niet.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat ik het niet erg vind voor dat beest. Maar dat gevoel heb ik weer niet als ik in die trouwe honden ogen van mijn afgerichte haring kijk en ik snij zijn strot door, ontdoen hem van zijn vacht en ingewanden en haal hem door de uitjes heen en laat hem mijn keel inglijden als een volleerde orka die een zeehonden baby doorslikt.

• Sfred+

axel Schreef:

——————————————————-

> Daarom kijk ik ook nooit naar die natuurfilms waar

> ze dieren laten zien die elkaar opeten.

> Daar kan ik echt niet tegen ook al is het de

> natuur. :D

En op de markt wel een Haring door je strot laten glijden. Oke, een bultrug aan zijn staartje vasthouden en door de uitjes halen gaat een beetje rot als het druk is op de markt, dat ben ik wel met je eens. ;)

• Itheka

Fred, eigenlijk heb je gelijk.

• gerda58

Tja het verschil zit em toch in, dat een walvis een hoogintelligent zoogdier is en een haring een visje. De strijd, die deze walvis heeft gevoerd tegen de dood, doet mij toch denken aan het stervensproces van de mens. Hij heeft beseft, dat hij verloren was en waarschijnlijk pijn geleden en het vreselijk benauwd gehad. Dat wens ik mezelf niet toe, dus ook geen andere wezens. Het getouwtrek, om het welzijn van het dier en wie zich daar wel of niet mee mocht bemoeien, heeft me heel erg gestoord. Ik strijd ook niet voor niets al jaren tegen walvisjacht en zeehondenmoord. Ik vind dat wij mensen de moordenaars zijn van het leven op aarde, terwijl we het juist zouden moeten koesteren en verzorgen. Gelukkig is deze Bultrugwalvis nu overleden en is een einde gekomen aan zijn\haar strijd.

• Sfred+

Dan ken jij mij afgerichte haringen niet.

Een walvis is niet hoogintelligent (dat bewijst de evolutie hoe de walvis geëvolueerd is) hij is alleen ietsje intelligenter dan de meeste oceaan bewoners. Ik heb een sterk vermoeden dat een inktvis intelligenter is dan de walvis, gezien zijn kennis om voorwerpen als gereedschap te gebruiken om zich te verstoppen en of om te ontsnappen.

Ik kan alleen niet tegen jacht als dat puur voor het plezier is en het is alleen maar voor bont zoals dat met de zeehond het geval is. Was dat niet zo en dat we ook de rest van het beest gebruiken zal ik er geen probleem mee hebben. Voor mij is namelijk een zeehond en een haring gelijk. Het zijn namelijk dieren die je met recept behandel moet worden en de 1 is gewoon lekkerder met een uitje dan de ander. ;)

• axel

Elke dag worden er in de slachthuizen dieren gemarteld en vermoord en daar hoor je nooit wat over. Geen sentimenteel gedoe dus maar 1 ding weet ik zeker er zijn steeds meer mensen die vegetarisch eten, fulltime of parttime want je ziet de bakken vegetarisch in de supermarkten steeds groter worden. Ik mag me tot de parttime figuren rekenen maar dat komt omdat ik het gewoon ook lekker vind.

Sommige mensen eten geen vlees maar wel vis, kom op dat is toch ook vlees. :P

• gerda58

Ik ben ook part-time net als jij. Ik eet alleen minimaal gevogelte (nee, geen plofkip) en soms een harinkje of tonijn/zalm. Ik wil geen vervangende producten eten, omdat daar veel koolhydraten in zitten en dan zou ik groenten moeten laten staan.

Ik kan niet begrijpen, dat er nog steeds zoveel vlees gegeten wordt en niet beter nagedacht. Hoe kun je bv jonge dieren eten, zoals lam, kalf…Of konijn?

Ik probeer bewust te eten en sla dan ook alle uitnodigingen om te barbeknoeien of te gourmetten af. Geef mij maar lekker een salade.

• axel

gerda58 Schreef:

——————————————————-

Hoe kun je bv jonge dieren eten, zoals lam, kalf…Of

> konijn?

Sorry ik had net vanmiddag lamsham met pesto gekocht bij de Hema voor op het brood, ik kocht het alleen maar omdat het er zo lekker mager uitzag.

Het was heerlijk, ja moet nooit te ver gaan nadenken. Ik was eens in Turkije en daar werden de kippen geslacht vlak voor we gingen eten en dan smaakt het echt niet want die kippen hadden we eerst staan te bekijken.