Rita Reys de Grande Dame van de jazz

• Scarlett 2de

Heb gewacht op Frederik om dit bericht over het overlijden van jazz-zangeres Rita Reys te posten, maar misschien is hij op vakantie.

Een hersenbloeding op de leeftijd van 88 jaar is Rita Reys fataal geworden.

Met haar jazz talent ben ik als Belg in begin van de jaren zestig in aanraking gekomen bij mijn toenmalige vriend uit een familie in Wassenaar (buren van mijn grootouders waar ik ieder vakantie logeerde). Broers en zus in die familie speelden in een muziekband : de oudste broer aan de piano , de oudere dochter als zangeres, de daaropvolgende broer als drummer en mijn vriend aan de contrabas. In zolderkamers luisterden we naar muziekplaten van onze generatie waaronder ook die van Rita Reys waarvan ik in het Franstalig Brussel nooit van had gehoord..

Jazzmuziek en Jazzsongs hebben me steeds kunnen boeien en die waardering zal wel typisch uit mijn generatie zijn omdat ik daarin ben opgevoed.

Rita Reys is nu heengegaan maar blijft in mijn herinneringen aan Wassenaar voor altijd bestaan als een Grande Dame uit de Jazz wereld.

• axel

Op 5 augustus komt er nog een muzikale afscheidsdienst:

http://www.telegraaf.nl/prive/21770661/__Muzikaal_afscheid_voor_Rita_Reys__.html

• Douce.

Rita Reys zal in mijn herinnering voortleven als de beste zangeres die Nederland ooit heeft gekend.

Ik was gek op haar zang en vond het ook een echte diva.

Verscheidene live optredens meegemaakt in mijn woonplaats. Toen leefde Pim (Jacobs) nog.

Ze stond op zeer hoge pumps, van het soort dat je met een ladder moet beklimmen, en ik maakte mee, nadat ze gedouched en omgekleed bij de bar kwam zitten, dat ze pantoffels met een bondrandje had aangetrokken. Want haar voeten waren nogal vermoeid..haha. Dat zou je toch nooit van haar verwachten?. Leuk dat zo'n diva (een jazzzangeres hoort dat ook eigenlijk te zijn) dat doet.

Ze is niet meer, maar haar muziek zal me zeker nog vaak blij maken. Het mooie Sky Lark bijvoorbeeld, zo fijntjes, voelt aan als zachte poëzie.

Douce

.

• axel

We hebben nu alleen nog maar Greetje Kauffeld over, inmiddels ook alweer 73 jaar en evenals Rita Reys afkomstig uit het Rotterdamse, vroeger een broeinest van bekende musici. ;)

• Douce.

Greetje Kauffeld kan, al zingt ze niet slecht, nog niet eens de tas dragen van Rita, laat staan in haar schaduw staanB)

Heeft niet uitsluitend met zingen te maken, maar ook met charisma als jazzdiva.

Douce

• Marjorie

Douce Schreef:

——————————————————-

> Greetje Kauffeld kan, al zingt ze niet slecht, nog

> niet eens de tas dragen van Rita, laat staan in

> haar schaduw staanB)

> Heeft niet uitsluitend met zingen te maken, maar

> ook met charisma als jazzdiva.

>

> Douce

Ik heb RR altijd een over het paard getilde zangeres gevonden, net als Sinatra een over.het paard getilde zanger was. Kil en koud, emotieloos.

Bovendien kende mijn gezin haar uit “de Otter” Daar was ze regelmatig te vinden. Pim was aardig. Zij en haar dochter niet. En ze heeft die attitude vastgehouden tot aan haar dood. Sterren op het doek van gisteren gezien??

:)

• Scarlett 2de

Greetje Kauffeld zal de lange zangcarrière van Rita Reys zeker niet na kunnen doen. Zelfs op zeer oudere leeftijd deed Rita Reys nog mee op de podium in uitverkochte zalen.

• Frederik D

De Otter in Loosdrecht?

Pim kon met één Gilette scheermesje de hele wereld over reizen. Aldus een toenmalige reclame. Hij leek mij een goede pianist, beter dan Louis van Dijk.

Zelf hou ik niet van het soort jazz van Reys en Sinatra. Maar ik denk wel dat beiden goed in hun soort waren. Dat kille lijkt mij niet slecht.

Hoe ze als mens waren? Dat weet ik niet. Maar ik wil jou best geloven. Al kan hooghartigheid een vorm van onzekerheid zijn.

• Channah

.

• Sietse 45

Had er niks mee vond het een gejank wat er uit kwam.